Choroby metaboliczne jako przyczyna zaburzeń neurologicznych

W komórkach ludzkiego organizmu odbywają się stale procesy polegające na przemianach biochemicznych i towarzyszących im – energetycznych. To metabolizm, zwany także przemianą materii, który pozwala na wykorzystanie energii dostarczanej wraz z pożywieniem. Gdy zakłócony jest przebieg rozkładu, przetwarzania i przyswajania składników pokarmowych, często diagnozuje się choroby metaboliczne. Warto spojrzeć na tę kwestię jako możliwą przyczynę zaburzeń neurologicznych u niemowląt i dzieci, aby wiedzieć, jak ważna w procesie leczenia jest pomoc doświadczonego fizjoterapeuty. W centrum PAPILIO w Białymstoku Pacjenci otrzymują realne wsparcie.

Brak lub nadmiar enzymów w praktyce

Zdarza się, że już u noworodka nie występują enzymy konieczne do przetwarzania białek, tłuszczów, węglowodanów albo że jest ich zbyt dużo. Skutki widoczne są od pierwszego karmienia dziecka, między innymi senność, apatia, częste ulewanie. W ten sposób może ujawniać się jedna z chorób metabolicznych wrodzonych, na przykład fenyloketonuria, hemochromatoza czy mukopolisacharydoza.

Co ważne i warte odnotowania, standardowe badania przesiewowe noworodków w Polsce obejmują 30 chorób i wad wrodzonych, w tym w kierunku fenyloketonurii oraz mukowiscydozy, dlatego rodzice bardzo szybko wiedzą o ewentualnych nieprawidłowościach – jeszcze na oddziale noworodkowym.

Z czasem mogą natomiast wystąpić choroby nabyte, jak cukrzyca (u dzieci zwykle typu 1, znacznie rzadziej typu 2), hipercholesterolemia (nadmiar cholesterolu typu LDL we krwi), osteoporoza (spowodowana na przykład wtórnie przez schorzenia ogólnoustrojowe).

Jeżeli rezultatem są zaburzenia neurologiczne, fizjoterapeuta niemowlęcy lub dziecięcy dostrzeże:

• nieprawidłowy tonus mięśniowy, czyli wzmożone lub obniżone napięcie mięśni,
  • osłabiony rozwój psychomotoryczny,
  • zaburzenia koordynacji ruchowej,
  • inne, w tym wymagające dodatkowych badań diagnostycznych.

Oczywiście leczeniem chorób metabolicznych zajmuje się lekarz specjalista, natomiast w zmaganiach z rezultatami dysfunkcji metabolizmu w postaci zaburzeń neurologicznych nieocenionym wsparciem jest rehabilitacja.

korzyści ogólnorozwojowe i indywidualne

Od korzyści ogólnorozwojowych po indywidualne

Walory rehabilitacji dzieci i niemowląt z zaburzeniami neurologicznymi przedstawiamy zawsze w szerszym kontekście, ponieważ ruch jest jednym z istotnych czynników wpływających na aktywność poszczególnych enzymów trawiennych. Ponadto im wcześniej rozpoczęta praca z fizjoterapeutą, tym większa szansa na uzyskanie możliwie najlepszych rezultatów.

Mózg w początkowym okresie życia dziecka jest najbardziej plastyczny, dlatego znacznie szybciej zastępuje błędne wzorce prawidłowymi na podstawie wykonywanych regularnie ćwiczeń.

Na przykładzie konkretnej choroby: wspomniana wcześniej fenyloketonuria należy do grupy chorób metabolicznych i wynika z nadmiernego gromadzenia się fenyloalaniny w tkance ośrodkowego układu nerwowego przy niewystarczającej ilości enzymu o nazwie hydroksylaza fenyloalaninowa. Skutkiem jest uszkodzenie tej tkanki przyczyniające się do zaburzeń neurologicznych, jak spowolniony wzrost, czy w kolejnych latach problemy z pamięcią. Ułożona przez specjalistę dieta pomaga obniżyć poziom fenyloalaniny, a kwestie neurologiczne w znacznej mierze wesprze fizjoterapia.

Szeroka gama możliwości

Nasi mali i nieco starsi Pacjenci z Białegostoku oraz innych miast mają szeroką gamę dostępnych metod rehabilitacji, w tym NDT Bobath, stosowaną od pierwszych miesięcy życia. O szczegółach pomocy w chorobach metabolicznych objawiających się jako zaburzenia neurologiczne, z przyjemnością poinformujemy na konsultacji fizjoterapeutycznej.

Polub nas:

Przeczytaj również: